BV

Tips Cantik Untuk Menyambut Hari Raya

Merawat kulit dengan baik merupakan salah satu bentuk rasa syukur umat muslim terhadap kurniaan Tuhan Yang Maha Esa.

Meski bulan puasa, rawatan kulit sebaiknya tetap rutin dilaksanakan guna mendapatkan kulit yang tetap sihat sampai perayaan hari raya yang tentunya setiap wanita ingin tampil cantik.

Selain itu masyarakat diimbau untuk memperhatikan faktor keselamatan dalam melakukan usaha rawatan kulit. Salah satu bentuk penjagaan kulit yang boleh dilakukan adalah skin rejuvenation (peremajaan kulit).

Doktor pakar kulit kecantikan dari Bamed Skin Care, Sari Chairunnisa berkata usaha ini perlu dilakukan dengan teliti, iaitu dengan memperhatikan syarat-syarat umum, kesihatan dan keperluan individu yang berbeza-beza. Konsep ini dikenali dengan istilah individualized therapy.

“Pemeriksaan dan pengawasan terapi tersebut harus dilakukan oleh para ahli. Penyeragaman kaedah ke semua individu akan menimbulkan risiko, baik perubatan mahupun ketidakpuasan pesakit,” kata Chairunnisa.

Skin rejuvenation merupakan suatu prosedur untuk mencegah, menghalang atau memperbaiki kulit yang sudah mula berubah akibat bertambahnya usia dan mengembalikan ke keadaan kulit ketika usia masih muda.

Kerosakan kulit boleh disebabkan oleh faktor instrinsik dan ekstrinsik. Faktor instrinsik adalah faktor penuaan sedangkan faktor ekstrinsik paling banyak melibatkan sinar matahari atau UV. Skin rejuvenation sendiri boleh dicapai melalui pelbagai kaedah.

Charunnisa menambah terdapat beberapa macam peremajaan kulit. Pertama, iaitu peremajaan harian yang boleh dilakukan dengan menggunakan krim rawatan wajah. Selanjutnya peremajaan dengan kaedah peeling secara kimia atau chemical peeling, maupun secara mekanikal seperti mikrodermabrasi.

Tindakan ini bertujuan untuk mengangkat lapisan kulit paling luar, untuk mencetuskan pertumbuhan kulit yang baru dan lebih sihat, supaya kulit kelihatan lebih muda dan cerah.

Peremajaan dengan kaedah terma atau panas dengan menggunakan peranti radio frekuensi (RF) digunakan untuk mendorong kesan haba pada kulit yang mencetuskan pengeluaran kolagen supaya kulit akan kelihatan lebih muda dan tegang.

Kemudian peremajaan dengan suntikan berupa botulinum toxin (botox) atau filler. Ada juga peremajaan secara bedah, iaitu dengan facelift atau mini facelif. Sedangkan peremajaan lain iaitu dengan menggunakan sinar atau cahaya berupa laser atau intense pulse light (IPL).

“Pemilihan kaedah peremajaan kulit yang individual sangat diperlukan kerana pemilihan krim rawatan wajah untuk rawatan harian dan kaedah atau tindakan lain yang diperlukan itu perlu disesuaikan mengikut jenis kulit, usia, keperluan, walaupun aktiviti harian dari individu tersebut,” ujar Chairunnisa.

Tidak ada syarat khusus dalam menjalani program skin rejuvenation dan program ini juga tetap boleh dilakukan di bulan Ramadhan. Untuk batas usia rawatan ini bermula dari usia dewasa yakni di atas usia 18 tahun.

Untuk menentukan dan menjalani program skin rejuvenation yang tepat diperlukan kerjasama yang baik antara doktor dan pesakit. Beberapa tips dalam memilih kaedah yang tepat dan berkesan adalah melengkapkan diri dengan pengetahuan mengenai pelbagai kaedah skin rejuvenation dari pelbagai sumber yang dipercayai dan lakukan program skin rejuvenation oleh doktor yang kompeten di bidangnya.

Selanjutnya ketika sedang menjalani puasa, masalah yang sering dihadapi adalah kulit dan bibir yang terasa lebih kering. Hal ini dapat disampaikan pesakit kepada doktor mereka untuk memilih krim rawatan wajah yang sesuai dengan jenis kulit dan keadaan.

Pastikan pengambilan air putih selama bulan puasa tetap terjaga dengan takaran 30-50cc / kgBB / 24 jam. Selain itu berikan perhatian tambahan pada bibir dengan menggunakan pelembab bibir secara rutin selama bulan puasa, elakkan kebiasaan membasahi bibir dengan ludah kerana akan membuat bibir semakin kering.

“Jangan ragu untuk tetap menjalani sukan atau aktiviti fizikal pada bulan puasa dengan cara mengatur jadual sukan menjadi mendekati waktu buka dan memilih jenis sukan yang tepat seperti yoga, pilates dan lain-lain,” ujar Chairunnisa.

Sumber: Tempo (Indonesia)

Sumber : mynewshub

0 Komentar untuk "Tips Cantik Untuk Menyambut Hari Raya"

 
Copyright © 2014 MamarazziNews - All Rights Reserved
Template By Catatan Info